DAMIÁN Co přinesla reforma financování zájmového vzdělávání?

Co přinesla reforma financování zájmového vzdělávání?

Pohled z DDM DAMIÁN, Lanškroun

Reforma financování zájmového vzdělávání, která zavedla příspěvky ze státního rozpočtu podle počtu unikátních účastníků, přinesla do života DDM DAMIÁN, Lanškroun i jiných středisek volného času řadu změn. Jak se s nimi vyrovnává naše školské zařízení a jiná střediska v Pardubickém kraji? A jak si stojí ve srovnání s ostatními regiony naší republiky? Na to nám odpovídá analýza, kterou zpracovalo Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ČR. Odkaz na tento dokument naleznete zde: https://msmt.gov.cz/file/65606/

Stabilita a personální dopady

  • V celorepublikovém měřítku zůstává počet interních pracovníků hrazených z příspěvku MŠMT stabilní – v posledních dvou školních letech se výrazně nezměnil.

  • Přesto se výrazně zvýšila pracovní zátěž. Zaměstnanci musí obsáhnout více aktivit, často i ve svém volném čase.

  • Mírná fluktuace je patrná – někteří interní pracovníci odešli z DDM kvůli přetížení a nedostatku času na tradiční akce a tradiční činnost v DDM.

  • V DDM DAMIÁN dochází za poslední tři roky k mírnému odchodu interních pracovníků a k nárůstu externích pedagogických pracovníků, což má sice pozitivní následek v podobě pestřejší nabídky zájmových kroužků, nicméně z dlouhodobého hlediska dochází k přetěžování interních pracovníků.

Krajské rozdíly ve financování pedagogických pracovníků

Krajské normativy určují, kolik peněz dostane školské zařízení na jednoho pedagogického pracovníka. A právě v těchto částkách se mezi kraji objevují výrazné rozdíly:

·       Praha tradičně patří mezi kraje s nejvyššími normativy. V roce 2025 má nejvyšší přepočtený normativ na pedagogického pracovníka, což umožňuje vyšší mzdy a lepší personální stabilitu.

·       Pardubický kraj se nachází ve střední části žebříčku. Normativy nejsou nejnižší, ale ani neumožňují takovou flexibilitu jako v Praze. To se odráží v tom, že střediska musí více spoléhat na externí lektory a zvyšovat úplatu za kroužky, aby pokryla mzdové náklady. Změna financování podle unikátních účastníků navíc nutí střediska v Pardubickém kraji k intenzivnějšímu náboru a větší soutěživosti mezi organizacemi. V kombinaci s průměrnými krajskými normativy to znamená, že udržet kvalitu a šíři nabídky vyžaduje značné úsilí.

  • Praha si díky vyšším normativům může dovolit více interních pracovníků, což snižuje tlak na externisty.

  • V DDM DAMIÁN máme v roce 2025 3 interní pedagogické zaměstnance, zbytek nároku je čerpán na pedagogické externisty. Pracovní i administrativní zátěž interních pracovníků se za poslední 3 roky rapidně zvýšila, což bylo řešeno zvýšením počtu nepedagogických zaměstnanců.

Nabídka aktivit a provozní změny

·       Výzkum potvrdil, že celostátně se počet kroužků v těchto školských zařízeních zvýšil, ale zároveň se omezila nabídka ostatních zájmových činností (příležitostná, osvětová, individuální, osvětová atd.).

·       Pravidelná činnost nyní tvoří v průměru 70 % aktivit (před reformou 54 %), zatímco příležitostná a spontánní činnost výrazně ustoupily.

·       Táborová činnost posílila – z 10 % na 20 %.

·       Osvětová činnost a spontánní aktivity (např. volnočasové kluby) byly omezeny.

·       DDM DAMIÁN reflektuje celorepublikové trendy v zájmovém vzdělávání velmi výrazně. Aktuálně nabízíme 138 pravidelných zájmových útvarů a působíme ve 24 objektech – nejen v Lanškrouně, ale i v okolních obcích regionu. Roste také význam táborové a individuální činnosti. Po předchozím útlumu příležitostných akcí jsme v roce 2025 opět výrazně posílili jejich počet, zejména v oblasti výukových programů. Právě ty jsme za poslední tři roky rozšířili nejvíce – reagujeme tím na potřebu propojování formálního a neformálního vzdělávání a chceme ukázat, že v této oblasti máme co nabídnout. V současnosti nedochází k žádnému omezování činností oproti předchozím letům – naopak, rozšiřujeme nabídku napříč formami činnosti.

 Inkluze a dostupnost

·       Reforma v celostátním měřítku neměla přímý vliv na inkluzivní přístup – česká střediska uvádějí, že dostupnost pro děti z různých prostředí zůstala zachována.

·       Jen některé budovy jsou bezbariérové, což může limitovat přístupnost pro děti se specifickými potřebami.

·       Inkluzivní přístup je v DDM DAMIÁN dlouhodobě zachováván bez ohledu na změny ve financování. Pravidelnou příležitost k zapojení zde mají nejen děti se specifickými vzdělávacími potřebami, ale také děti ze sociálně znevýhodněného či kulturně odlišného prostředí. V posledních třech letech se nám daří tento přístup rozvíjet díky zapojení do evropských i národních projektů, a také díky cílené podpoře volnočasového klubu ze strany zřizovatele. Inkluze u nás není pouze principem – je každodenní praxí, která se promítá do všech forem činnosti.

Úplata a konkurence

·       Úplata za kroužky byla v těchto státních zařízeních navýšena v průměru o 15 %, zejména kvůli vyšším provozním nákladům, investicím do vybavení a nutnosti dofinancovat mzdy.

·       V Pardubickém kraji se mírně zvýšila soutěživost mezi středisky, konkurenci představují zejména rodinná centra, skauti, školní kluby a sportovní kluby.

·       V DDM DAMIÁN jsme v posledních třech letech museli výrazně zintenzivnit náborovou činnost a průměrně jsme zvýšili zápisné o 10 %. Konkurenci nevnímáme jako hrozbu, ale jako příležitost ke zlepšení – s mnoha středisky navazujeme spolupráci, která nám umožňuje využít konkurenční prostředí k vlastnímu rozvoji. Zvláště se sportovními kluby a centry máme vysokou míru spolupráce, jež nás posouvá kupředu a obohacuje naši nabídku. Tento přístup nám umožňuje nejen reagovat na tlak trhu, ale také aktivně rozšiřovat možnosti pro děti a mládež v regionu.

Prostorové a materiální zázemí

·       Z dotazníkového šetření vyplynulo, že vybavení zájmových středisek je funkční, ale zastaralé. K dispozici jsou audiovizuální technika, IT vybavení, keramické ateliéry, sportovní hřiště i zookoutek.

·       Průměrná kapacita učeben je 8 účastníků, největší učebna pojme 20 dětí.

·       Prostorové zázemí DDM DAMIÁN již delší dobu vyžaduje modernizaci, aby odpovídalo současným trendům v oblasti zájmového vzdělávání. V uplynulém roce jsme získali nové učebny do dlouhodobého pronájmu, což nám umožnilo rozšířit nabídku aktivit. Tyto prostory se nacházejí přibližně 1 km od hlavní budovy, což klade vyšší nároky na organizaci práce interních zaměstnanců. Přesto tuto možnost vnímáme jako krok k posílení kapacit zařízení. Materiální vybavení je funkční a odpovídající, i když již nese známky dlouhodobého využívání, a proto budeme do budoucna usilovat o jeho postupnou obnovu.

 

 

DDM v Pardubickém kraji se snaží udržet kvalitu a šíři nabídky i přes zvýšenou zátěž a omezené kapacity. Reforma přinesla větší důraz na pravidelnou činnost, ale zároveň zvýšila tlak na pracovníky i potřebu aktivního náboru. V porovnání s jinými kraji se Pardubický kraj drží stabilně, ale za cenu vyššího mnohem vyššího nasazení zaměstnanců, hraničící s přetěžováním.

 

Celkově DDM DAMIÁN, Lanškroun dokázal reformu využít k rozšíření nabídky a posílení inkluzivního přístupu. Současně však čelíme vyšší zátěži interních pracovníků a potřebě modernizace prostorového zázemí. Přes tyto výzvy se nám daří udržet kvalitu i pestrost činnosti, a to díky kombinaci aktivního náboru, spolupráce s partnery a zapojení do projektů.

 

Porovnání výkonových ukazatelů od 2022- 2025 DDM DAMIÁN LANŠKROUN

rok

2022

2023

2024

2025

% růst

počet kroužků

100

133

135

138

28%

počet unikátních účastníků od 3 do 19 let

710

843

965

933

24%

:       z toho více jak 3 hodiny týdně

66

97

127

146

55%

počet pedagogických prac.

56

69

72

78

28%

:       z toho interních prac.

3,5

3,5

3

3

-17%

počet dětí z mš

104

170

185

161

35%

počet akcí celkem

428

408

345

441

3%

počet účastníků na akcích

9511

8857

5475

7273

-31%

počet táborů

19

16

21

27

30%

počet dětí na táborech celkem

416

345

445

507

18%

počet unikátních účastníků na táborech

256

276

334

376

32%

spontánní aktivity

546

202

517

592

8%

V Lanškrouně dne 2. 12. 2025 vypracovala Iva Skalická